Att använda sig av sms då man kommunicerar med sina kunder är både smidigt och mest optimalt efter som 9 av 10 personer direkt läser sms redan inom några minuter. Det gör att man snabbt kan kommunicera ut erbjudanden och annan information som exempelvis bekräftelser eller förfrågningar och veta att kunden får informationen direkt. Till skillnad mot e-postmeddelanden eller meddelanden på sociala medier så anses sms ha högre dignitet och då man alltid har mobiltelefonen nära till hands så går det snabbt att ta del av sms-meddelanden, även då man sitter lite trångt till.
Det går att göra stora sms-utskick till 1000-tals personer samtidigt vilket gör att man kan nå alla sina kunder eller medlemmar inom loppet av någon minut. Eftersom 90 procent av mottagarna läser sina sms inom någon minut så går det att skicka även kritiska meddelanden som i annat fall hade krävt ett telefonsamtal. Det betyder att sms kan skickas i av bland annat hantverkare i de fall man behöver meddela kunder att man exempelvis kommer en viss tid eller för att meddela att bilen är klar efter en reparation. Det finns massor av användningsområden där sms är det bästa sättet att kommunicera med kunder eftersom meddelandet kommer fram omedelbart samtidigt som det inte är störande för personen som tar emot sms, som ett telefonsamtal kan vara.
Sms-utskick är också vanligt att använda sig av då man kommunicerar med medlemmar i en förening, framför allt om det är en aktiv förening. Exempelvis så kan man istället för att ha en telefonkedja, där en förälder ska ringa upp nästa förälder och så vidare för att meddela att en träning för ungdomarna är inställd så kan man nå alla föräldrar direkt med ett sms-utskick. Sms-utskick är också en bra lösning om man snabbt vill meddela kunder om att man har ett dagserbjudande för en specifik vara.