En viktig uppgift för varje företag är att få kunder så att företaget kan göra affärer. För att hitta kunder behöver ett företag utföra olika marknadsföringsaktiviteter mot potentiella kunder genom traditionella marknadsföringskanaler. Det är ofta en mödosam uppgift där kanske var 100:e person som tar del av marknadsföringen genererar 1 ny kund till företaget. Dock är denna marknadsföring nödvändig för att kunna bygga upp sin kundstock så att företaget kan öka sin försäljning.
Det är också viktigt att man vårdar sina befintliga kunder där 100 procent av dessa redan har köpt företagets produkt och därmed har ett visat intresse för företagets produkter. Detta ökar företagets möjligheter att göra nya försäljningar till sina befintliga kunder. Att ha en effektiv kundkommunikation med sina befintliga kunder är A och O för varje företag. Inte bara för att sälja nya produkter utan också för att vårda sina kundrelationer så att de är goda referenser för framtida affärsmöjligheter. Det kan handla om att man skickar exklusiva erbjudanden genom sms eller att man löpande skickar ett e-postmeddelande där kunder kan ta del av erbjudanden och andra nyheter.
Att använda sms för kundkommunikation
Sms är en av de bästa kommunikationskanalerna som man kan använda sig av då man ska kommunicera med sina kunder. Genom att skicka erbjudanden, driftsinformation, inbjudningar eller annan information med sms till sina kunder innebär det att kunder direkt kan ta del av informationen. Undersökningar visar att hela 95 procent av alla människor läser ett sms, oftast redan inom några minuter, vilket betyder att man snabbt och säkert kan nå ut till sina kunder.
Till skillnad mot e-post, som många bara läser en eller några få gånger per dag, och i många fall även raderar olästa, är sms överlägset då det gäller att snabbt nå ut med information direkt till sin kund. När man använder sms som kommunikationskanal mot sina kunder kan man skapa grupper för exempelvis olika kategorier av kundgrupper, exklusiva kunder som prenumererar på nyheter eller till kundansvariga på företagen. Då kan man skicka ett och samma sms till tusentals kunder med bara ett musklick.