Att marknadsföra sina produkter och tjänster till sina kunder kan man göra på flera olika sätt. Vissa har valt att marknadsföra sina produkter genom att skicka e-post, meddelanden genom sociala medier eller på sociala medier. Det är förvisso ett sätt att marknadsföra ens produkter men dessvärre är det inte alla som läser dessa meddelanden, åtminstone inte inom kort tid. Att istället göra ett sms-utskick med sina erbjudanden innebär att man når alla sina kunder direkt samtidigt som man vet att cirka 90 procent av dessa också läser meddelandet direkt inom någon minut. Det gör att om man vill vara säker på att kunderna läser de erbjudanden som man går ut med så är sms-utskick den mest överlägsna metoden för att meddela sig mot kunderna.
Har man snabba erbjudanden som endast gäller över dagen så är också sms-utskick den bästa metoden för att få ut ett meddelande om dessa erbjudanden. Kanske företaget har en medlemsklubb där kunder kan registrera sig som medlemmar för att ta del av olika förmånliga erbjudanden. Då är sms-utskick det mest optimala sättet att snabbt kommunicera ut till sina kunder de erbjudanden som man har för sina medlemmar. Sms är också ett bra kommunikationsmedel om man exempelvis snabbt behöver få ut annan information som exempelvis leveransinformation eller för att meddela att en vara som kunder har beställt inte finns i lager.
Om man har ett kundregister eller ett medlemsregister går det enkelt att implementera en sms-lösning direkt i IT-systemet. Det gör att man kan skicka meddelanden till en enstaka kund, en grupp av kunder eller till alla kunder samtidigt. Dessutom så sparas meddelandet i systemet vilket gör att man senare kan se vilka som har fått erbjudanden men också vilket erbjudande som skickades ut. Att integrera sitt IT-system med en sms-lösning som HelloSMS innebär att man får en effektivare kommunikation med sina kunder.