Konkurrensen om lunchgästerna är stenhård, oavsett var i landet man befinner sig. Om man driver en lunchrestaurang kan man därför behöva ta till några knep för att stå ut från mängden. Att annonsera i lokalpressen är det vanligaste sättet att marknadsföra restaurangen och dess aktuella erbjudanden, och det förmodligen alltid en god idé att synas i tidningarna. Det finns dock även några andra marknadsföringstips som kan ge goda resultat.
Skapa restaurangsida på Restaurang.com >>
Gatupratare
Gatupratare kanske känns förlegade som annonstavlor, men faktum är att de fortfarande fungerar i allra högsta grad. Som restaurangägare kan man placera sina gatupratare direkt utanför restaurangen och via dem upplysa förbipasserande om dagens specialer. Med tillstånd från andra näringsidkare i närheten kan gatupratarna även placeras en bit från själva entrén till restaurangen, förslagsvis vid ett stråk där många passerar. Med en gatupratare med ett attraktivt erbjudande kan man få stor exponering för restaurangen till en mycket liten kostnad.
Reklamblad i brevlådan
Även reklamblad i brevlådan är en marknadsföringskanal som man inte ska förkasta, särskilt inte om man fokuserar på att dela ut reklamblad till företag. Ett enda reklamblad kan ge mängder av nya lunchgäster på kort tid. Sedan gäller det bara att se till att de nytillkomna gästerna blir nöjda! Bland dem som ofta går ut och äter på lunchen sprids ryktet snabbt och en trevlig lunchupplevelse för en person ger lätt ringar på vattnet.
En egen Facebook-sida
Facebook är en utmärkt, och framför allt gratis, marknadsföringskanal som kan ge mycket goda resultat för lunchrestauranger. Det är bara att skapa en företagssida (det är enkelt!) och sedan börja presentera restaurangen och dess menyer. Viktigt är att man alltid försöker skapa en dialog med besökarna/de som gillar sidan. Det är när Facebook-användarna börjar tala om restaurangen (i positiva ordalag förstås!) som detta medium verkligen börjar fungera i ett marknadsföringssyfte.