Att kommunicera med sina kunder är viktigt och krävs för att man ska kunna få ett bra samarbete. Om man dessutom kan kommunicera med sina kunder på ett sätt som inte kräver fysiska möten och som dessutom inte kostar något är det verkligen en smart kommunikation, för både en själv och för kunden.
Idag är det vanligt att man kommunicerar med sina kunder via e-post eller sociala medier som exempelvis Twitter eller Facebook. Dock är det inte alla som läser sin e-post direkt, vissa kanske läser e-posten endast några gånger per dag medan andra läser igenom e-posten strax innan de ska gå hem. Det är inte en optimal kommunikation med sina kunder.
Ett sätt att ha smart kommunikation med sina kunder är att man ansluter sig till exempelvis Skype. Genom att ens kunder också är anslutna till Skype kan man omgående komma i kontakt med sina kunder i samband med att man snabbt behöver få eller ge information. Det innebär också att man kan hålla videokonferenser med sina kunder och därmed slipper åka till fysiska möten, vilket tar både tid, energi och kostar pengar.
Om man vill kunna få ut information till flera kunder samtidigt, till exempel i samband med att man planerar ett serveravbrott eller att man har ett erbjudanden till sina kunder, kan man istället använda sig av SMS-utskick till telefon och även email. Det finns olika SMS-tjänster på nätet som man kan abonnera på som gör att man kan lägga upp ett register över alla sina kunder. Då kan man enkelt välja ut de kunder som ska få sms:et och sedan direkt skicka sms till alla samtidigt.
Genom ett SMS-utskick till sina kunder kommer information fram direkt till kundens mobiltelefon, vilket alla alltid har med sig. Det innebär att cirka 95 procent av kunderna kommer att läsa sms:et direkt inom några minuter efter att de har fått sms:et. Det är ett av de snabbaste och säkraste sätten att få ut information till flera kunder samtidigt och även veta om att näst intill alla mottagare läser sms:et inom några minuter.