När du går till en hudterapeut och får en behandling som kostar några tusenlappar tillsammans med de produkter som du köper så är det klart att du ska få fin presentreklam! Om du inte blir erbjuden detta så kan du alltid fråga. Då kommer du att se att några miniflaskor med lyxiga gratisprover dyker upp! För hudvårdsprodukter så är det numera mycket vanligt att man får riktigt fina prover som ger mersmak och dessutom gör att man verkligen gillar företaget som man handlar från.
Dyr presentreklam
Det är klart att dyr presentreklam kräver lite mer av det företag som satsar på den. Samtidigt måste man inse hur mycket det betyder för ett företag att en kund återkommer och handlar mer. Det är nämligen vad som händer då man får bra prover som man sedan vill fortsätta at använda. Sedan spelar det ju egentligen ingen roll om det handlar om hudvårdsprodukter eller choklad. Tanken är att man med hjälp av fina presenter introducerar kunden till andra varor och produkter som finns i sortimentet.
Reklamen fungerar om produkten är bra
Man kan ju inte förvänta sig att en choklad som smakar papp kommer att göra att kunden återvänder för att köpa mer. Om kunden redan gillar den choklad som han eller hon vanligtvis köper så finns det ju ingen anledning till att köpa mer av den variant som inte är god. Om man ska skapa dyr presentreklam så måste den ge mersmak, annars är det att kasta pengarna i sjön!
Dessutom måste man noga välja vilken typ av kund man vill ge dyrare presenter till. Om man inte själv kommer att hantera utdelning av presentreklam så måste man noga förklara för den som gör det vilken kund som är av intresse för kampanjen. Reklampennor och reklamgodis kan man ju placera i skålar för alla att ta, men en dyr presentväska med lyxiga krämer ger man bara till den som fått instruktioner om hur dessa ska användas på rätt sätt!